NDS

A Nintendo DS a Nintendo ötödik kézikonzolja, mely 2005-ben jelent meg Európában. A cég már ennél a konzolnál kezdte az új vásárlóréteg felkutatását, sok játék itt jelent meg először, és aratott nagy sikert. A konzol dupla kijelzős volt, közülük az alsó érintőképernyős, így újfajta játékok jelenhettek meg rá. A játékgép rendkívül sikeres volt, mely elindította annak útján, hogy az eladások terén mind a Sony, mind a Microsoft konzolok méltó vetélytársa legyen. A megjelenésekor kapható Super Mario 64 DS pedig bebizonyította, hogy grafikailag még a Nintendo 64-nél is jobbat tud.

Története

A Nintendo 2003. november 13-án jelentette be, hogy új kézikonzol fejlesztésébe kezdtek, melyet nem a Game Boy Advance utódjának szánnak. Sokat ekkor még nem lehetett tudni, de már ekkor ismert volt a “Nintendo DS” név. Az információkat folyamatosan, lassan adagolták a médiának. 2004 elején jelenték be, hogy a konzol két kijelzős lesz, és a DS rövidítés a “Dual Screen”-re utal. A két kijelzőt külön-külön processzor fogja működtetni. Iwata ekkor jelentette be, hogy teljesen más koncepciók alapján fejlesztették ezt a konzolt, egyedi játékélményt szeretnének biztosítani a 21. század játékosainak. Ekkor fejezte ki optimizmusát afelől, hogy szerinte a Nintendo DS fogja visszarángatni a Nintendót a konzolpiac élére. 2004 márciusában a konzol “Nitro” nevet kapott, és nyilvánosságra hozták a technikai specifikációit. A nevet májusban visszaváltoztatták Nintendo DS-re, és ekkor jött a fekete leves: Bemutatták a konzol prototípusát, és mindenki felháborodott, hogy mit akarnak egy Game & Watch külsejű konzollal. Júliusban kapta meg végleges, ma is ismert formáját, melyet már kedvezőbben fogadott a rajongótábor.

Típusok

Nintendo DS

A konzol végül 2004. november 21-én jelent meg Amerikában éjféli kiszállítással, és nem várt sikert hozott magával. Rengeteg példányt sikerült eladni. Japánban ezen év december 2-án jelent meg, és tanulva az amerikai esetből, elvetették az éjféli megjelenést, hogy ne a hidegben álljon sorba a nép. Európában 2005. március 11-én jelent meg a konzol, melynek alkalmából Iwata nyilatkozott:

Európa nagyon fontos piac számunkra, és örülünk, hogy most csak kicsi időkülönbséggel jelent meg egy konzol Amerikában és Európában. Hisszük, hogy a Nintendo DS megváltoztatja az emberek videojátékról alkotott fogalmát, küldetésünknek tartjuk, hogy kiterjesszük a játékélményt. A Nintendo DS gondoskodik a valódi játékosokról, akik valódi kihívást szeretnének, de a casual játékosokat is szívesen látjuk, akik gyors szórakozásra vágynak.

Hát gondoskodtak mindkét rétegről rendesen, így nem csoda, hogy robbantott a kézikonzol. Itt kezdődött el az a bizonyos csoda, hogy a Nintendo konzoljai hatalmas előnnyel vezettek a konkurensekhez képest eladások terén. Játékok tekintetében is a kiotói cég vezetett, gyakran előfordult, hogy a Top 10-ben csak ők szerepeltek. A végeredmény az lett, hogy 2013. december 31-ig 153,98 millió konzol kelt el világszerte, ezzel a Nintendo DS minden idők második legsikeresebb konzolja.

A Nintendo DS annak ellenére, hogy még a megújított külsővel is erősen a Game & Watch-ra emlékeztet, masszív vázból áll, ennek köszönhetően minőségi és strapabíró konzolt vehetünk kezünkbe. A “DS” név a “Dual Screen” rövidítése, a két kijelző közül az alsó érintőképernyős. Ezért járt hozzá egy Stylus nevű kis ceruza, mellyel irányíthatjuk a játékot. Az első játékokkal, mint például a Super Mario 64 DS-sel próbálták kikísérletezni, hogy érintőképernyőn mozgassuk karakterünket olyan módon, hogy alul a térképet láthatjuk, és abba az irányba megy karakterünk, amerre ott irányítjuk. Ez nem jött be, ugyanis igencsak nehezen irányítható, mivel nagyon érzékeny, ezért ha csak egy kicsit oldalra visszük a ceruzát, már nem arra megyünk, amerre szeretnénk. Ezt a The Legend of Zelda: Phantom Hourglass játékra tökéletesítették, ahol karakterünk az alsó képernyőre került, így jelentősen könnyebb volt irányítani. A kézikonzol az iránygombok mellett kapott még A, B, X, Y gombokat (ezek elhelyezkedése a Super Nintendo controllerre emlékeztet), valamint L, R, START, SELECT gombok is helyet kapta a POWER gomb mellett. A Stylus-tartó foglalat felül, a kazettabemenet mellett volt. Kazettabemenetből kettő volt, a felsőbe tehettük a Nintendo DS játékokat, míg az alsóba a Game Boy Advance kazettákat. Bár belefér, de a konzol nem kompatibilis a Game Boy játékokkal.

A Nintendo DS-sel már vezeték nélkül lehetett többjátékos módot játszani, és bár szintén élt, hogy lehet egy kazettával is többen játszani, de a játékok többségénél itt is csak korlátozott lehetőségek éltek. Ehhez van a Download Play program, melyre a kazettával nem rendelkező játékosoknak kell kapcsolódni, és úgy lépnek be a játékba. Egyedisége továbbá a PictoChat, ahol Stylus segítségével írhatunk vagy rajzolhatunk egymásnak üzenetet.

A felső képernyő két oldalán találjuk a hangszórót, mely virtuális Dolby Surround hangzást biztosít, ezzel ez az első olyan kézikonzol, mely egyrészt két hangszóróval rendelkezik, másrészt csak sztereó hangzást támogat. A DS beépített mikrofonnal is rendelkezik, mely az alsó képernyő alatt van bal oldalt. Konkrét hangfelismeréssel nem rendelkezik, de vannak játékok, melyek fújásra vagy hangra reagálnak. A Stylus mérete 75 mm hosszú és 4 mm vastag volt.

A Nintendo DS technikai adatai:

  • Tömeg: 275 gramm
  • Méret: 148,7 mm széles, 84,7 mm mély és 28,9 mm magas (összecsukva)
  • Kijelző: 2 db TFT LCD kijelző. 62×46 mm, 77 mm képátló, 0,24 mm pixelméret, 18-bites RGB színmélység (262.144 szín).
  • Felbontás: 256×192 pixel
  • CPU: 2 ARM processzor:
    1. 32 bit ARM946E-S CPU, 67 MHz órasebesség a játékoknak és a videók rendereléséhez
    2. 32 bit ARM7TDMI koprocesszor 33 MHz órasebesség a hangoknak, a Wi-Fi-támogatásnak, és ez teszi lehetővé a Game Boy Advance játékok lejátszását.
  • RAM: 4 MB, mely bővíthető a Game Boy Advance bemenettel (hivatalosan csak az Opera böngésző alkalmazható)
  • Bemenet: POWER-gomb, 8 digitális gomb, Control Pad, alsó kijelzője ellenálló érintőképernyő, mikrofon.
  • Feszültség: 1,65 Volt
  • Energia: Újratölthető 850 mAh Lítium-ion akkumulátor. (Átlagosan 10 órát lehet használni, de 4 órán keresztül kell tölteni)
  • Memória: 256 KByte sorozatos flash memória
  • Vezeték nélküli kapcsolódás: Beépített 802.11 vezeték nélküli kapcsolat. (Csak WEP-es védelmet támogat)
  • Nyelvek: Angol, német, francia, olasz, spanyol, japán

A többi 3D-s konzollal ellentétben a Nintendo DS-ben meg van határozva, hogy hány háromszöget renderel egy jelenetben, maximálisan 6144 csúcsot és 2048 háromszöget pixelenként. A DS az 512 Kbyte-os textúra memóriája miatt igencsak behatárolt a grafikai megjelenítés, maximálisan 1024×1024 pixel textúraméretet képes megjeleníteni. A gépnek 656 KByte videomemóriája és kijelzőnként 1-1 2D-s engine-je van. Ez hasonló a Game Boy Advance videomemóriájához, csak az elődnek csak egy van, és gyengébb. A két mag egy fő- és egy almagra van osztva. Egyedül a főmag képes csúcsos 3D-s képeket megjeleníteni.

Sokan nehezményezték, hogy a Nintendo DS a levédett internetkapcsolatok közül csak a WEP-eset képes érzékelni, ugyanis ez a leggyengébb, ezt a legkönnyebb feltörni. Ez mondjuk kiküszöbölhető, ha használunk a Nintendo Wi-Fi USB Connector-t, mely önmaga képez olyan vezeték nélküli internetszolgáltatást, melyre a konzol védelemtől függetlenül tud csatlakozni. A Nintendo saját “Nintendo Wi-Fi Connection”-jére csatlakozik, így tudunk online játszani, és egyéb internetes lehetőségeket igénybe venni. Ezt az internetkapcsolatot 2014. május 20-án lekapcsolták.

Az akkumulátor átlagosan 10 órás élettartama függ attól is, hogy használunk-e internet kapcsolatot, valamint használjuk-e a mikrofont, érintőképernyőt, mekkora hang- és fényerőn játszunk. Körülbelül 500-szori töltés után kezd az akkumulátor életereje csökkenni. Ha becsukjuk a konzolt, akkor “alvó módba” kerül, melynek köszönhetően a játék szünetel, a kijelző elsötétül, kikapcsolódik az internet. Ha Game Boy Advance játékot játszunk, akkor nem kapcsolódik ki a konzol, ugyanúgy rendesen megy tovább a játék.

Egyéb programok és extrák

Nintendo Wi-Fi Connection: A Nintendo ingyenes internetszolgáltatása, melyet 2005. november 14-én indított útjára a Mario Kart DS megjelenésével. Ezzel tudunk online játszani, és egyéb internetes szolgáltatásokat igénybe venni. A konzol kétféle módon képes internethez csatlakozni: Vezeték nélküli internetes kapcsolattal, vagy a Nintendo által külön kiadott Nintendo Wi-Fi USB Connector-ral.

Download Play: Ez biztosítja a helyi többjátékos módot egy kártyával. Lehet úgy is játszani, hogy több embernek megvan a játék, ekkor is a “szobát” biztosító játékosnak a “single card play”-re kell menni, és akiknek megvan a játék, azok szintén a játékba mennek, és ott kiválasztják azt a “szobát”, melyet rendelkezésre bocsájtottak. A többieknek a konzol főmenüjében a Download Play-re kell menni. A játékosoknak átlagosan 10 méterre lehetnek csak attól a géptől, mely szolgáltatja a helyi többjátékos módot.
Ugyancsak a Download Play-ben lehetett demókat letölteni, amíg élt Wii-n a Nintendo Channel, annak volt külön részlege, melyen DS demók voltak megtalálhatók.

PictoChat: Itt lehet beszélgetni a többi helyi játékossal internetkapcsolat nélkül. Szöveget írhatunk be az alsó képernyőn látható billentyűzet segítségével, vagy kézzel, Stylus-szal írhatunk szöveges üzenetet, vagy rajzolhatunk. Négy chatszoba van, egyenként maximálisan 16 ember léphet be.

Nintendo DS Lite

A Nintendo hamar jelentkezett egy jóval modernebb külsővel megáldott Nintendo DS-sel, mely a Nintendo DS Lite nevet kapta. A név a nagy fényerőre utal. Ez a legsikerebb DS modell, a közel 154 milliós eladásból 93,44 millióval járult hozzá a konzol hatalmas sikeréhez, ekkor volt a konzol igazi csúcspontja, melyhez a Wii is hozzájárult. A külső sokak számára tetszetős volt, viszont ez a Nintendo legrosszabb minőségű konzolja külsőleg. Sok nem is olyan nagy baleset után összetört konzolról készült kép keringett az interneten. Egyes rossz nyelvek szerint az is a siker egyik oka, hogy sokan kényszerültek újabbat vásárolni, mert az előző példányuk eltört.

Európában 2006. június 23-án jelent meg, érdekesség, hogy a leszállított példányok egy része nem jutott el hozzánk, ugyanis Hong Kongban ellopták a szállítmány egy részét. Ezeket a brit piacra tervezték volna eladni.

A DS Lite a nagy fényerő és a modernizált külső mellett nem sokban változott, néhány konzolon található alkatrész máshova került. A Stylus bemenete például jobb oldalt kapott helyet, így kényelmesebben ki lehet venni a ceruzát. A mikrofon a két kijelző között található középen. A bekapcsoló gomb, most nem a konzol alsó részén van, hanem jobb oldalt felül egy kis csúszka segítségével lehet bekapcsolni a gépet, míg a START és a SELECT gombok maradtak ugyan jobb oldalt, de alulra kerültek. A Nintendo DS Lite ugyanúgy kompatibilis a Game Boy Advance játékokkal, viszont az alul található Game Boy Advance kazetta bemenet kisebb lett, így az kilóg egy kicsit a gépből. Érdekesség, hogy van egy “filler cart” nevű kis alkatrész, melyet a GBA Slot-ba lehet betenni, hogy ne porolódjon, ha nincs benne kazetta. Ebben található egy kártya, és találgatásokra adott okot, hogy esetleg tartalmaz-e valamit, amit a Nintendo meglepetésnek szánt, de nem sikerült működésre bírni.

A rendkívüli sikerhez az is hozzájárult, hogy rengeteg színvariáns készült a DS Lite-ból, valamint több játékot bundle-ben adtak ki.

A Nintendo DS Lite sokban hasonlít technikailag az elődjéhez, ezért csak a különbségek lesznek felsorolva:

  • Méret: 133 milliméter széles, 73,9 milliméter mély és 21,5 milliméter magas (összecsukva)
  • Tömeg: 218 gramm
  • Kijelző: 79,24 milliméter képátló (kicsivel nagyobb, mint az elődje), 4 állítható fényerősséggel.
  • Energia: Tovább fejlesztett lítium-ion akkumulátor, mely 15-19 órát bír legalacsonyabb fényerőn, legerősebben 5-8 órán át működik. Három órán át tölti a DS Lite-ot. Ez a konzol is rendelkezik alvó móddal.

A Nintendo DS Lite egy hosszabb, vastagabb Stylus-t is kapott (87,5 mm×4,9 mm), melyet kényelmesebb kézben tartani.

Nintendo DSi

A Nintendo eredetileg egy nagyobb Nintendo DS Lite-ot tervezett piacra dobni, de olyan mértékben fejlődött az internet, hogy úgy döntöttek, hogy inkább technikailag fejlesztik a Nintendo DS családot. Japánban 2008. november 1-jén jelent meg, míg a világ többi részén 2009 áprilisának elején. Ez volt az első olyan konzol, melyet igazán a PlayStation Portable vetélytársának terveztek. Maga a gép kicsit soványabb lett, viszont elvesztette a Game Boy Advance kompatibilitását. Ezt kompenzálva, addig támogatták a Nintendo DS Lite-ot a piacon, amíg igény volt rá. Cserébe viszont rengeteg eddig nem látott extrát próbálhatunk ki a konzolon.

Itt van rögtön két kamera, egy külső és egy belső. Viszont nem profi fényképészeknek készült, mivel csak 0,3 MPixel felbontással bír, így csak 640×480 pixel méretű képeket lehet készíteni, a színmélység pedig tragikusan sekély. A Nintendo nyilatkozta is, hogy ezt csak poénnak szánják, hiszen sok vicces szerkesztési lehetőséggel rendelkezik a Nintendo DSi Photo nevű program. Ennek ellenére a felbontást nagyon sokan kritizálták. Fejlesztették az internetet is, így már nemcsak WEP-es védelemmel ellátott kapcsolathoz tud csatlakozni, hanem WPA és WPA2-es védelemmel rendelkezőkre is.

A menürendszer sokat fejlődött, az alsó képernyőn kis dobozkák rejtik a programokat, a felső képernyőn pedig az általunk fényképezett képekből szemezget a gép, azokból láthatunk egyet. A már említett Nintendo DSi Photo mellett ott van még a Nintendo DSi Sound, mellyel hangot vehetünk fel a beépített mikrofon segítségével, és ezekkel lehet játszani: Állíthatjuk a sebességet, hangmagasságot. Ugyanitt zenét is lehet lejátszani, de csak aac formátumban. A zenékkel is lehet játszani a fentebb említett módon, valamint az L és az R-gombok segítségével lehet extra ütőszólamokat beleadni, de bele is lehet beszélni a zenébe. További érdekesség, hogy a felső kijelzőn különböző animációkat láthatunk, melyek a zene a ritmusára mozognak, például a Mario témájú, hogy Lakitu a zene ritmusára osztja az érméket, vagy ExciteBike témájú, hogy a zene hangerősségére váltakoznak a hegyek magassága, így ritmusra ugranak a motorosok. Emellett sok érdekes effektekkel színesítették a programot. A Nintendo DSi Shop az egyik legjelentősebb újdonság. Eredetileg ígérték, hogy lesz Game Boy és Game Boy Color Virtual Console, de ez végül elmaradt, és csak egyedi fejlesztésű DSiWare játékok jelentek a konzolra. Ugyanígy néhány program is helyet kapott. Megtaláljuk még a Download Play és a PictoChat programokat is. Helyet kapott még a Nintendo DSi Browser, mellyel internetezni lehet. A konzol nevében rejlő “i” az “individual person” vagyis egyéni személy elnevezésre utal.

A Nintendo DSi-t még 2006 végén kezdték el fejleszteni. A munkálatok vezetője Kuwahara Masato volt, akinek ez az első hardware fejlesztési munkája. Elsődleges célja az volt, hogy, hogy a lehető leggyorsabban a legfejlettebb kézikonzolt készítsék el. December végén jelentették be, hogy készül az új DS, 2007. februárjában már azt pletykálták, hogy maga a chip már el is készült. Az, hogy az új gép digitális kamerát fog tartalmazni, az elég hamar kiderült, de eredetileg csak egy forgatható kamerát terveztek, de ezt gyorsan el kellett vetni, mert nem tudták volna megbízhatóan megcsinálni, költséges is lett volna, valamint vastagabb is lett volna a kézikonzol. Fejlesztették a hangzást, és cél volt a nagyobb kijelző, miután eredetileg is egy nagyobb DS Lite-ot terveztek. A technikai fejlesztéseket úgy akarták megvalósítani, hogy ez a lehető legkevesebb áldozattal járjon, így elvették a GBA bemenetet, annak helyére kerültek további alkatrészek. A külsőn sokat változtattak, eredetileg ugyanis 2 db DS kazetta bemenetet terveztek. A prototípust 2007. októberében mutatták be, a producereknek, mely a mérete miatt hűvös fogadtatásban részesült. Hogy elvetették a két bemenetet, a DSi 3 mm-rel vékonyabb lett. Iwata elmondása szerint egy konzolt újratervezni majdnem ugyanolyan, mint egy vadonatúj konzolt tervezni. Nemcsak az esetleges technikai fejlesztések okoznak problémákat, hanem kitalálni egy olyan külsőt, mely elnyeri a közönség tetszését. Ehara Yui tervezte a DS Lite külsejét, és felülvizsgálta a DSi dizájnját is. Ő javasolta, hogy vessék el a hat hangszóró bemenetet, és a kör alakú perforációt is szükségtelennek tartotta. Bízott abban, hogy az általa kitalált dizájn hű marad a Nintendo eddigi elvéhez, vagyis egyszerű és letisztult konzolt vehetünk kezünkbe, valamint remélte, hogy a DSi-hez kitalált technikai extrák beleférnek az általa kitalált külsőhöz. A végleges külsőt 2008. októberében mutatták be a nagyközönségnek Tokióban megjelenési dátummal és árral. Habár a Nintendo a DS-sel utcahosszal lehagyta vetélytársát a Sony PlayStation Portable-t, a DS piaca csökkent Japánban, remélték, hogy az új konzol ismét fellendíti az eladásokat.

A külsőn alapvetően nem változtattak, viszont sokkal strapabíróbb lett, mint a DS Lite. Ismét egy gombbal kapcsoljuk be a gépet, melyet az alsó kijelző alján találunk bal oldalt. A többi gomb, mind maradt a helyén. Egyedül a hangerőszabályzó került bal oldalra, ami nem csúszka, nem egy kétoldalú gomb. A belső kamera a két kijelző közé került, mellette van a mikrofon is. A külső kamera a külső váz jobb-alsó sarkára került, a mellette levő kis fény világít, ha használat alatt van.

Technikailag néhány dologban fejlődött a DSi, ezeket kerülnek most felsorolásra:

  • CPU: 2 db. ARM architektúrájú CPU-t tartalmaz, egy 133 MHz-es ARM9-es és egy 33 MHz-es ARM7-es. Az ARM9-es processzornak köszönhetően a DSi kétszer olyan gyors, mint a DS Lite.
  • RAM: 16 MByte (4× több, mint a DS Lite RAM-ja)
  • Kamera: 640×480 pixel
  • Memória: 256 Mbyte beépített memória, mely max. 2 GByte-os SD kártyával, vagy max. 32 GByte-os SDHC memóriakártyával bővíthető.
  • Energia: 9-14 órát bír a DSi áltagosan. Az akkumulátor 840 mAh újratölthető (a DS Lite-ban 1000 mAh volt), melynek életereje 500×-os töltés után kezd csökkenni.

Bár sikeres volt megjelenésekor a DSi, azért érződött, hogy erősen támogatják a DS Lite-ot, eladások tekintetében nem tudta elődjét megelőzni. Összesen 28,43 millió példányt adtak el belőle. Alapvetően kedvezően fogadták a DSi fejlesztéseit, ám sokan kritizálták az exkluzív kínálat mennyiségét annak tükrében, hogy a Nintendo több egyedi játékot is ígért a kézikonzolra, mely kihasználja egyedi tulajdonságait. Hasonlóképpen csalódásként élték meg a Game Boy Advance kompatibilitás elvesztését, valamint a kamera felbontását is sokan kritizálták. Ennek ellenére bátorították a Nintendo DS tulajdonosokat a váltásra.

Nintendo DSi XL

Eredetileg a Nintendo DS Lite-nek terveztek nagyobb modellt kiadni, ez végül a Nintendo DSi XL-ben testesült meg. A konzolt tényleg hatalmasra csinálták meg, és sokan nem bíztak a játék megjelenítésében, ugyanis a kijelző is nagyot nőtt, ugyanakkor a felbontás maradt a régi, ezért tartottak attól, hogy nem-e lesz túlzottan pixeles a kép, végül csak elismerést váltott ki a megjelenítés, ugyanis sokkal szebb lett, mint eddig bármelyik gépen. A hangszóró is nagyobb lett, ezáltal hangosabb is.

Az eredeti nagyobb kijelzős DS Lite kijelzője 9,7 cm lett volna (3,8″), de az ismert okok miatt végül a Nintendo DSi nőtt nagyra. Amint befejezték a DSi fejlesztését, azonnal nekiláttak a DSi XL fejlesztésének. Ezzel már jóval kevesebb dolguk volt, mivel a gombok, alkatrészek elhelyezkedése nem változott, csak a külsőn és a kijelző méreten változtattak. A kijelzője 11 cm átmérőjű lett (4,2″), és a látószöget is fejlesztették, hogy könnyebben lehessen látni a kijelző tartalmát. Ezt a DS Lite nagyított modelljébe is tervezték betenni. Több nevet is kitaláltak a DSi XL-nek: “DSi Comfort”, “DSi Executive”, “DSi Premium”, “DSi Living” vagy “DSi Deka”. A Deka japán jelentése óriási. Végül maradtak a praktikus XL kifejezésnél.

A mérete is sokat mondó, hiszen 161×91,4×21,2 mm és 316 gramm tömegű. Emellett a rendes Stylus mellett kapott egy nagyot is, mely szinte akkora, mint egy golyóstoll. Az 1050 mAh akkumulátor is fejlődésnek számít, így átlagosan 13-17 órát bír egy töltéssel. A konzolba előretelepítettek néhány programot, például: A little bit of Brain Training Arts Edition vagy Dictionary 6 in 1 with Camera Function. Ez egy hatnyelvű szótár (angol, német, francia, olasz, spanyol, japán), mely a kamera segítségével felismer szavakat a hat nyelvek egyikén és lefordítja a többire.

Amíg a DSi-t kifejezetten egyedi használatra tervezték, addig a DSi XL-t arra, hogy többen játszanak vele egy háztartásban. Mérete miatt sokan azt gondolták, hogy idősek konzolja lesz, hogy ők is jól lássák a képernyőt. Bár a maga kb. 12,5 milliós összeladásával a legkisebb példányszámban értékesített DS konzol, mégis közkedvelt lett a játékok megjelenítése és dizájnos külseje miatt.

Kompatibilitás

A Sharp Z80-as processzora biztosítja a kompatibilitást a Game Boy Advance játékokkal. A kazettát az alsó bemenetbe kell tenni. Viszont mivel nem tartalmazza a Game Boy Advance portjait, ezért nem lehet többjátékos módban játszani, valamint DS-sel nem játszhatunk Nintendo GameCube-on Game Boy Player-rel, mint controller. A Game Boy Advance csak az egyik kijelzőt használja, és mi döntjük el, hogy a felső vagy az alsó kijelzőn szeretnénk játszani. Nem használja a teljes kijelzőt, mivel csak 240×160 pixel felbontású egy GBA játék. Elsősorban Pokémon játékoknál lehetőség van arra, hogy egy Pokémon DS játék és egy Pokémon GBA játék egyszerre van a gépben, átvihetjük a Pokémonjainkat az újabb játékba. A Nintendo DS nem játszik le Game Boy és Game Boy Color játékokat.

A Nintendo DS és Nintendo DS Lite régiómentesek, így európai konzol japán és amerikai játékot is lejátszik, viszont a kínai iQue DS játékokat nem, mert a DS kínai változata nagyobb chipet tartalmaz, mely felismeri a kínai karaktereket, viszont az iQue DS bármely változatú játékot lejátssza. A régiómentesség nem vonatkozik a többjátékos módra. Ha a játékot szolgáltató konzolban európai játék van, akkor nem lehet amerikaival vagy japánnal csatlakozni az esetleges különbségek miatt. Viszont Wi-Fi-re csatlakoztatva, online bármelyik régiójú játékossal lehet játszani. Néhány játék olyan beállítást is lehetővé tesz, hogy mely régiójú játékossal szeretnénk játszani.

A Nintendo DSi alapvetően régiózáras, de ez csak a DSiWare és azokra a játékokra vonatkozik, melyek DSi specifikusak, az összes DS játékot lejátssza régiótól függetlenül.

A kazettában “Solid State mask ROM” kártya van, ez tartalmazza a játékot. A mask ROM chipeket a Macronix gyártja. A kártyák 8-512 MebiByte (8,38-536,87 MByte) méretűek, melyek csak egy kis méretet vesznek igénybe a mentésekre. Fizikai mérete: 35×33×3,8 mm és körülbelül 3,5 gramm súlyú.

Kiegészítők

A Nintendo DS mellé is jártak kiegészítők, melyek mind többet hoztak ki a konzolból, némelyek egyedivé is tették a gépet.

Nintendo Wi-Fi USB Connector:

A Nintendo USB-s kiegészítője, mely a Nintendónak megfelelő internetkapcsolatot biztosít, ha nem rendelkezünk vezeték nélküli internettel. Az USB stick mellé járt a telepítő CD, mely tartalmazza azt a programot, melynek segítségével rá lehet csatlakoztatni a Wii-t és a Nintendo DS-t az internethez, ha nem rendelkezünk olyan vezeték nélküli internet kapcsolattal, melyre rá tud csatlakozni a DS és a Wii. A kiegészítő rendkívül sikeres volt, de sok probléma adódott a csatlakozással, ezért idő előtt leállították a forgalmazását.

Nintendo DS Rumble Pak:

A Metroid Prime Pinball mellé járt, megrezegtette a konzolt, ha a labda falnak vagy akadálynak csapódott. De ugyanígy lehet használni a Mario & Luigi: Partners in Time valamint a Diddy Kong Racing DS játékokhoz is. A kiegészítőt külön is lehetett kapni. Mivel a Game Boy Advance bemenetbe lehet tenni, ezért csak a Nintendo DS-hez és DS Lite-hoz lehet használni.

Nintendo DS Browser:

Ez egy játékkazetta tokba csomagolt kiegészítő. Ugyanúgy néz ki, mint egy kazetta, a felső foglalatba kell helyezni. A Nintendo az Opera Software-rel közösen fejlesztette ki. Az érintőképernyőn volt a billentyűzet, de a kézírást is felismeri. A böngésző kétféle módon képes megjeleníteni a weboldalt: Vagy az egészet mutatta kicsinyítve, vagy ún. “Small Screen Rendering” móddal. Ekkor a látható szöveget hasábonként jeleníti meg, és a Control Pad-dal lehet váltani. A másik az Overview, amikor az egész weboldalt jeleníti meg egyben, és az érintőképernyőn lehet váltogatni a megjelenítési módot. Ez a kiegészítő is csak a WEP-es védelemmel ellátott internetet tudja megnyitni. A böngésző támogatja a JavaScript-et és SSL-t, viszont az Adobe Flash-t nem támogatja, és a legtöbb videót és zenét nem tudja lejátszani.

Külön megjelent a Nintendo DS Lite-ra is, mivel annak kisebb a GBA bemenete, ugyanis jár mellé egy Memory Expansion Pak, melyet a GBA bemenetbe kell tenni. A program csak ezzel a kiegészítővel használható, mivel 8 MByte-tal megnöveli a DS memóriáját, melyre mindenképp szükség van a konzolnak, hogy tudjunk böngészni. Sokan nehezményezték, hogy a memóriabővítő nem kompatibilis játékokkal, szerintük még többet lehetett volna kihozni a DS-ből. Emellett a korlátozott lehetőségek miatt is sok kritika érte, így a Nintendo leállította a gyártását.

Activity Meter:

A “Walk with me! Do you know your walking routine?” program mellé járt egy lépésszámláló, az Activity Meter. Külön számolta a lépéseinket sétáláskor, futáskor, és az így elért lépésszámokból grafikont statisztikát készít. Sokan ötletesnek tartották, a játékban külön mini-játékokat lehetett megnyitni, mégsem terjedt el annyira.

Vezeték nélküli billentyűzet:

A “Learn with Pokémon: Typing Adventure” nevű program mellé járt, mely bluetooth-tal csatlakozik a DS-hez. A billentyűzet minden egyéb játékhoz,
programhoz is használható, melybe lehet írni.

A Nintendo DS rengeteg lehetőséget rejtett magában, melyet sok külsős cég különböző kiegészítőkkel ki is használt. Itt csak a hivatalos, Nintendo által fejlesztett kiegészítők kerültek listára. Sokak szerint a Nintendo DS sikerének valódi oka, hogy könnyű volt feltörni a rendszerét, így egy kis “segédkiegészítővel” és mikro SD-vel nagyon sok DS játékkal lehetett játszani. Viszont ezt kellőképp cáfolja a tény, hogy a játékok is rendkívül népszerűek voltak.

Eladási adatok

A Nintendo DS történelmet írt azzal, hogy főleg a DS Lite-tal, hogy magasan vezette a heti eladási listákat. Bár PlayStation konzolok is sikeresek voltak, de ekkora előnyt soha nem tudtak hetente csinálni. Emellett a Nintendo abban is egyedi sikert tudhat magáénak, hogy heteken át fordult elő az, hogy a heti Top 10-ben csak Nintendo játékok szerepeltek.

Az alábbi táblázat összesíti a Nintendo DS konzol modellenkénti eladását, valamint az összesítettet is:

Nintendo DS Nintendo DS Lite Nintendo DSi Nintendo DSi XL Összesen
Japán 6,54 millió 18,2 millió 5,9 millió 2,35 millió 32,99 millió
Amerika 5,58 millió 36,15 millió 12,35 millió 5,85 millió 59,93 millió
Európa 7,09 millió 39,07 millió 10,18 millió 4,73 millió 61,07 millió
Összesen 19,22 millió 93,42 millió 28,43 millió 12,92 millió 153,99 millió